Een Renault 5 Turbo op de Japanse manier herstellen

Bij Auto Project-D in Saitama omarmt een man de Japanse filosofie van monozukuri – de kunst om dingen met de hand te maken – en toe te passen op een Franse rallylegende.

Deze Renault 5 Turbo is het persoonlijke project van Higashitani-san, en buiten het runnen van een prestigieuze sportwagendealer, hij herstelt het tijdens elk beschikbaar moment.

Misschien herinner je je mij nog introductie van de build afgelopen november, en daarna nog een paar het ontmantelingsproces in februari van dit jaar. Het laat maar weer eens zien hoe druk Higashitani-san is en ook hoeveel zorg hij besteedt aan dit project.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-4
Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-8

De Japanners doen het een beetje anders. Ze zijn vaak pijnlijk pedant en waarderen ook de natuurlijke schoonheid van hun werk, iets dat door anderen over het hoofd wordt gezien.

Terwijl ik onderzoek deed naar Japans metaalwerk, stuitte ik op de kiribame methode van tanken metaalwerk – en een speciale schaar die het equivalent van US $ 35.000 kostte.

Tankin is de kunst van het vormen van metalen tot decoratieve en functionele vaten. Verschillende metalen worden gehamerd, verguld, gedompeld en geoxideerd tot kunstwerken met meerdere lagen en meerdere texturen. Een van de meesters is Okuyama Hoseki, en ik dring er bij je op aan om zijn werk te bekijken, als je van dat soort dingen houdt.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-11
Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-14

Maar de meest bekende vorm van Japans metaalwerk moet natuurlijk het smeden van samoeraizwaarden zijn.

Er is een diepe band tussen smid en ijzer die uniek is voor Japan. Men geloofde dat de zeer gepolijste bladen van samoerai-zwaarden in staat waren om het kwaad af te weren, zelfs als ze niet werden gebruikt om te vechten, waardoor ze zeer gewaardeerd werden onder zowel samoeraien als edelen.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-15
Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-18

Japanse koksmessen staan ​​ook over de hele wereld bekend om hun sterkte, duurzaamheid en lichte gewicht. Ze zijn superscherp en de beste worden met de hand geslepen met behulp van een organische rotsslijpsteen. Ze zeggen dat het drie jaar duurt om te leren hameren en een heel leven om te leren hoe je een mes moet slijpen.

Sommige van die messen hebben maanden nodig om met de hand te smeden, en de eerder genoemde schaar van $ 35.000 heeft bijna een jaar nodig om te perfectioneren. Dat gezegd hebbende, verbaast het me helemaal niet dat het Higashitani-san zo lang heeft geduurd om de Renault op zijn rotisserie te krijgen en de rotte stukjes weg te snijden.

En er zijn genoeg rotte stukjes.

Higashitani-san zal de besmette gebieden uitsnijden en vervangen door stukken plaatwerk, die met de hand tot exacte replica’s worden gevormd.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-22
Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-25

In de werkplaats staan ​​misschien allerlei persen, draaibanken en lassers, maar Higishitani-san gebruikt ze niet om het vervangende plaatwerk te vormen. Ik vroeg of hij een Engels wiel mocht gebruiken, maar hij schudde zijn hoofd en liet me vervolgens zien hoe snel hij bochten en bochten kon maken met zijn handgereedschap.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-31
Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-36
Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-38

Blijkbaar is dit de manier waarop de meerderheid van de paneelkloppers van carrosseriebedrijven nog steeds werken in Japan. En het zijn ook niet alleen de lokale jongens; de traditie van monozukuri gaat helemaal naar boven.

Eisuk Yoshino maakt prototype carrosserieën voor Toyota in het Production Engineering Development Center. Ja, u leest het goed. Hij bouwt prototype panelen en onderdelen met de hand, met behulp van hamers en plaatwerk, zonder te meten, met alleen een 3D-model om vanuit te werken. Indien nodig maakt hij zijn eigen mallen om de panelen te vormen, maar dat is alle hulp die hij zichzelf toestaat.

Niet alleen de Japanse bouwprototypes van Toyota zijn met de hand gemaakt, maar ook de beroemde Shinkansen. De eerste treinen, de 0-klasse, hadden hun ronde kogelvormige neuskegels met de hand gevormd. De aerodynamische vormen werden gevormd met niets anders dan een hamer door één man, Kiyoto Yamashita, die eerder zijn vaardigheden had aangescherpt in een plaatselijke garage. Tot op de dag van vandaag vormen ambachtslieden de E5 Hayabusa-treinen nog steeds met de hand, hoewel eenvoudig snijden en buigen nu machinaal wordt gedaan. Mens en hamer zijn onvervangbaar.

Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-45
Toby_Thyer_Photographer_Speedhunters-44

Tegen de tijd dat Higashitani-san klaar is met het oplappen van dit Franse icoon, weet ik zeker dat er een paar seizoenen voorbij zullen zijn. Ik ben er ook zeker van dat deze R5 Turbo er zo scherp uit zal zien en zo scherp zal rijden als het katanazwaard van een samoerai als hij eindelijk af is.

Toby Thyer
Instagram _tobinsta_
tobythyer.co.uk

creditSource link

We zullen blij zijn om uw mening te zien

Leave a reply

Ikwilnaft
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart