Het Rad-tijdperk herleven in Camp Oblivion

Leeftijd, of beter gezegd tijd, is iets waar niemand van ons aan kan ontsnappen. De ene dag ben je hip, de andere een beetje out of touch, en kort daarna ben je regelrecht oud. Het is onvermijdelijk.

Terwijl ik wanhopig vasthoud aan ‘out of touch’, doe ik mijn best om te beteugelen hoe vaak ik de goede oude tijd vermeld. Omdat niets je meer dateert dan praten over vervlogen tijden. Ondanks mijn beste inspanningen doe ik het nog steeds a kavel.

Natuurlijk ben ik hierin niet de enige. De opkomst van auto-evenementen rond de jaren tachtig en negentig is het bewijs dat ik niet gek ben. Tenminste niet helemaal. Als baby van de jaren ’80 en een kind van de jaren ’90 wekken deze autoshows serieuze nostalgische gevoelens op.

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-70

Hier in Ontario vat geen enkele show de geest van dit tijdperk beter dan Oblivion. Afwezig zoals zoveel evenementen in 2020, kwam Oblivion sterk terug met hun derde evenement in 2021. ‘Camp Oblivion’ werd nogal passend gehouden op een camping die zijn hoogtijdagen beleefde in het ‘rad’-tijdperk.

Het gebruik van zo’n locatie bracht de algehele esthetiek nogal creatief bij elkaar en zette Oblivion’s ‘one and done’ locatieselectiecriteria voort.

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-1

Erkennend dat ik het als een product van dit tijdperk liefdevol bekijk door een bril met neonranden, wilde ik zijn geweldigheid verifiëren via een tweede paar ogen. Die frisse en onbevooroordeelde kijk kwam via mijn 7-jarige zoon, Ash.

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-4

Ash heeft eerder meegeholpen bij shows, en zoals elke ouder zal beamen, weet je bij kinderen meteen of ze mee doen of niet. Als er een lakmoesproef uit het rad-tijdperk was, zou Ash het zijn.

Babysitters Club

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-asher-thomas-20

Uitgerust met mijn veel bereisde Canon Rebel T2i en omgekocht met de mogelijkheid om in de speelhal te spelen, bleek Ash eigenlijk een zeer nuttige tweede schutter te zijn.

Het is niet verwonderlijk dat veel van de sportwagens uit het rad-tijdperk zijn aandacht trokken. Deze auto’s zijn ontworpen om op te vallen, en dat is duidelijk nog steeds het geval. Vooral in vergelijking met de CUV-marshmallows is hij meer gewend om te zien.

een auto ik was verrast dat Ash interesse toonde in een Cougar uit 1986. Cougars van de vijfde en zesde generatie zijn behoorlijk netjes omdat ze op hetzelfde Foxbody-chassis werden gebouwd als de Mustangs uit die tijd. Dit was duidelijk verloren op Ash. Ik vertelde hem dat het een supercharger had en hij vertelde me dat het een… Donder katten logo. Kinderen…

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-asher-thomas-10

Het mini-SUV-segment dat de Geo Tracker bezette, is nu min of meer verdwenen in Noord-Amerika, dus ik ben blij dat Ash hier interesse in heeft getoond. Ik denk echter dat het meer te maken had met hoe het geparkeerd stond dan met het voertuig zelf.

Alles gezegd en gedaan, dit model was nieuw CA $ 14.961. Ik denk niet dat je vandaag de dag het dichtst in de buurt komt voor minder dan $ 20K, en het zou zeker de schilderachtige charme van de Tracker missen.

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-asher-thomas-6

Een trots oudermoment kwam toen Ash een paar speciaal gebouwde Subaru GL10-chassisauto’s zag. Ik zou willen zeggen dat hij hun uitstekende intercoolers vooraan opmerkte, maar ik ben er vrij zeker van dat het alleen de kentekenplaat op een van hen was.

Ik heb de sedan eerder gezien en, als het geheugen dient, levert het een conservatief genoemde 345 pk aan de wielen, zorg voor een BorgWarner S300SX-E turbocompressor. Ik heb geen reden om te vermoeden dat de wagen minder vermogen levert, gezien de… bouwfoto’s van de eigenaar op Instagram onthullend een BorgWarner EFR7163 onder de motorkap.

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-asher-thomas-2
vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-asher-thomas-1

Nu de arcade duidelijker in beeld kwam, slaagde ik erin om een ​​echte mix van autofoto’s van Ash te krijgen voordat de pauze werd afgekondigd.

Toen we eenmaal bij de speelhal waren, waren de bijdragen van Ash voor de dag voorbij. Ik kon het hem niet echt kwalijk nemen. Als ik nog een paar uur had gehad, had ik denk ik voor een buis-tv gezeten en genoten van een paar van de films die te zien waren in het verzamelgedeelte van de show.

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-85
vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-79

Deze collectie was serieus geweldig en triggerend. Ik ben misschien wel of niet terechtgekomen op eBay kort na het vergelijken van de prijs van origineel Voltron-speelgoed met Ninja Turtles en Transformers…

Oude man plezier

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-38

Kind werk verzorgd, het was tijd voor mij om mijn eigen vulling van de aanwezige auto’s te krijgen. Ik begon dingen met de Snelheid Academie Supra-project.

Als onderdeel van hun JDM Legend-serie brachten de jongens deze eens nogal gescheurde Supra weer in topvorm, waardoor jaren van twijfelachtige zorg en aanpassing ongedaan werden gemaakt.

Bijzonder interessant op deze auto waren de grotere, OEM-achtige wielen gemaakt door Augment Wheel Co. Dit zijn gesmede driedelige wielen (met verborgen hardware) die 18×9-inch +30 vooraan en 18×10-inch meten +40 achter. Het is een keuze voor twee wielen die ook erg functioneel is.

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-19

Vanuit exotisch perspectief was het leuk om weer een Don Law Racing Jaguar XJ220s te zien.

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-21

Verrassend genoeg wordt deze auto eigenlijk vrij regelmatig gespot in de straten van Toronto en omgeving. De eigenaar heeft hem gekocht om mee te rijden, en hij wordt meestal elk weekend in spotgroepen geplaatst.

Let op: Deze auto is niet een van de oorspronkelijk zeven gebouwde auto’s. Maar als een door Don Law Racing geproduceerd model is het zo origineel als je kunt krijgen zonder echt origineel te zijn.

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-18a

Nogmaals, net als de laatste Oblivion-show, kon ik het niet helpen om te grinniken dat op een steenworp afstand van een van de zeldzaamste exotische auto’s ooit nogal alledaagse voertuigen waren in bijna onberispelijke staat.

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-48

Naast het in onberispelijke staat houden van hun eenmaal daagse chauffeurs, deden veel van deze eigenaren hun best om relevante memorabilia met betrekking tot hun auto’s te verzamelen (of te bewaren).

Waarom werd een GTP Coupé-modelset uit 1992 gemaakt? Wie weet en wat maakt het uit – het is echt geweldig.

Sluitingstijd

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-8

Verrassend genoeg bleek de dag, ondanks een vrij slechte weersvoorspelling, buienvrij te zijn. Maar de organisatoren hebben de prijsuitreiking iets eerder uitgesteld dan oorspronkelijk gepost om rekening te houden met degenen die hun auto liever uit de regen houden.

Dit betekende dat ik niet zoveel tijd kreeg met een paar auto’s als ik had gewild, maar degene waarmee ik het bericht wil beëindigen is een Subaru Impreza S201, een variant van de standaard GC8 STI.

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-29

Een van de slechts 300, het uiterlijk van de auto is misschien niet voor iedereen. Vanaf de gordellijn is het min of meer de standaard Impreza STI, maar vanaf het midden is het iets heel anders.

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-26a
vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-27a

De carrosseriekit omvat voor- en achterbumpers, een grotere luchtinlaat en modelspecifieke motorkap, spiegels, rokken en deurspatborden. Er is ook een exclusieve achterspoiler met dubbele vleugels.

Wat de prestaties betreft, zou de auto, dankzij een speciale ECU, inlaat en uitlaat, 300 pk leveren, en hij heeft ook een versterkte ophanging en verbeterde zij- en achterschakels. De wielen zijn in de fabriek gemonteerde RAYS-stukken en de voorkant heeft een verbeterde LSD gekregen.

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-24

Met een vaste 300 eenheden zijn deze modellen ongeveer 100 eenheden zeldzamer dan de vereerde 22B. Hoewel het uiterlijk van de S201 de tand des tijds misschien niet heeft doorstaan, zou ik zeggen dat er minder passende auto’s zijn om dit bericht mee af te sluiten.

Toen ik deze auto zag geparkeerd, vroeg ik me af of Oblivion in de toekomst een autocross-aspect zou kunnen hebben … Je kunt alleen maar hopen.

Dave Thomas
Instagram: stanceiseverythingcom

Extra foto’s door Asher Thomas

Oude auto’s

vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-32
vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-87
vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-66
vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-69
vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-14
vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-22
vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-57
vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-asher-thomas-9
vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-asher-thomas-16
vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-54
vergetelheid-auto-show-3-milton-ontario-speedhunters-dave-thomas-3

creditSource link

We zullen blij zijn om uw mening te zien

Leave a reply

Ikwilnaft
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart