Omdat ze in IJsland woonden, waren Japanse tunerauto’s altijd een zeldzaam gezicht. De enige manier waarop ik er echt van kon genieten, was door films in De Fast and the Furious franchise en games zoals Behoefte aan snelheid.
Maar toen ik 21 was, verhuisde ik naar Zweden en dat opende een hele nieuwe wereld van automotive mogelijkheden. Mijn fotografische reis begon in 2019, precies rond de tijd dat het allereerste Japdays-evenement werd aangekondigd.
De naam van het evenement spreekt eigenlijk voor zich; Japdays is een dag (of in het geval van 2019, een weekend) om gemodificeerde Japanse auto’s te vieren. Het wordt gehouden in Mantorp Park, op minder dan twee en een half uur rijden van de Zweedse hoofdstad Stockholm, en biedt alles, van een show tot tijdaanval en drifting, en trekt de mooiste gemodificeerde Japanse auto’s van het land aan.
2020 was een ander jaar voor iedereen. Er is geen ontkomen aan die waarheid, maar in het geval van Japdays werden er geen toeschouwers toegelaten tot hun evenement. Dat gezegd hebbende, met zoveel mensen die showauto’s en racemachines betraden, voelde het evenement in september nog steeds springlevend ondanks de situatie waarmee het land – en de rest van de wereld – werd geconfronteerd.
Als je bekend bent met Mantorp Park, weet je dat er naast de baan een enorme open paddockruimte is, en dit gebied stond vol met auto’s. Het maakte niet uit wat het was, zolang het maar Japans was, dus dat trok alles aan, van old school JDM-auto’s tot gekke builds zoals deze Toyota KE70 met buisframe die vorig jaar op Speedhunters stond.
Ik ben een sukkel voor oude Japanse sedans en deze Toyota Crown Deluxe was ronduit geweldig. Onder de motorkap zit een enkele turbo 2JZ-GTE met ongeveer 500 pk, maar de eigenaar, Nicke, heeft plannen om ver boven de 700 te gaan. Er is veel aan deze auto, dus ik denk dat het het beste is dat ik alle details bewaar voor een volledige functie . En ja, het schiet vlammen – als je van dat soort dingen houdt.
Het is ook niet de enige interessante auto die Nicke in zijn garage heeft staan, en ik kom even later op zijn andere auto.
Deze vroege Mazda RX-7 had ik niet verwacht te zien. De enige wijziging die ik kon zien was het Ferrita-uitlaatsysteem, maar er zijn misschien nog meer geheimen onder de motorkap. Wie weet…
Mijn hoogtepunt van het weekend was echter dat ik op zondagochtend de hele baan voor mezelf had. De reden? Ik hou echt van gouden herfstzonsopgangen, dus het was alleen maar passend om foto’s te maken van deze twee GT-R’s. De wolken kwamen vrij snel opzetten toen we een glimp van de zon opvingen, maar dat mocht de pret niet drukken.
Zoals de meeste Skyline GT-R’s in het land, werden beide auto’s aangepast door de Zweedse Skyline-goeroe, Tommy Hammar bij TH Garage. Tommy heeft er natuurlijk ook een (een R32 GT-R), maar die is nog niet helemaal klaar voor de straat. Maar geloof me, het is behoorlijk wild, en ik zal je dat verhaal brengen zodra de Skyline klaar is.
Maar terug naar de twee GT-R’s in kwestie …
De R32 GT-R heeft een vermogen van 624 pk dankzij een RB26 die door Tommy is gebouwd en aangepast. Met een grote enkele HKS T51R Kai-turbocompressor in gebruik, is iedereen aan boord gegarandeerd een goede tijd wanneer de volledige boost toeslaat.
Binnen zijn de zaken eenvoudig en schoon gehouden met Kevlar-stoelen van Corbeau, een persoonlijk stuur en een MaxxECU digitaal display.
De uiterlijke upgrades zijn ook beperkt, maar ik weet zeker dat u het ermee eens zult zijn dat ze zeer effectief zijn. De voorlip is van JUN, de sideskirts zijn Nismo-items en de achterkant is voorzien van een N1 Gurney-flap en Fujimura Rocket Dancer-lipspoiler. Verder is de Skyline volledig opnieuw gespoten in een frisse laag OEM 326 Crystal White kleur.
Om het goed af te ronden, is er een zeldzame set Nismo LMGT1 (by RAYS) wielen van 18 × 9.5-inch op alle vier de hoeken, die zijn aangepast met nieuwe spike-hardware en goudgeverfde binnenvaten.
Net als de R32 GT-R werd ook de RB26 van de R34 GT-R gebouwd en aangepast door Tommy. Met 713whp bij 2.1bar (31psi) boost zijn ook hoge prestaties gegarandeerd.
Ondanks al dat vermogen blijven zowel het interieur als het exterieur op voorraad, afgezien van een Nismo 300 km/u dashboard, Z-Tune voorlip, carbon extensions op de vleugel en een set bronzen RAYS Volk Racing TE37 SAGA wielen.
Naarmate het evenement vorderde, begon ik een paar off-road voertuigen rond de plaats op te merken. Omdat ik helemaal was vergeten dat Mantorp Park een onverharde weg heeft, haastte ik me snel naar het gebied en ving gelukkig wat van de actie op.
Nou, slechts een eenzame Nissan Patrol die het doet. Deze offroad-machine met BMW-motor bleef maar een paar minuten rondhangen voordat hij zich een weg baande door het waterbed en de heuvel op waar hij verdween.
De showkant van het evenement leverde een interessant scala aan builds op, en deze auto’s kregen later zelfs de kans om hun wielen te draaien.
Toen de dag in de nacht veranderde, Snel & Furieus-geïnspireerde cruise bracht een nieuw element in het evenement. Met een overvloed aan onder-gloed, genoot ik van elke minuut.
Het evenement van dit jaar was vergelijkbaar, maar met meer auto’s en een paar nieuwe dingen op het programma. En natuurlijk regen.
De JDM-scene hier in Zweden is ook vooruitgegaan, met steeds meer mensen die erin stappen, wat geweldig is om te zien. We hebben nu zelfs een paar ultralage statische auto’s die bij de minste hobbel over de grond schrapen. Props voor iedereen die die route gaat, want overal in Zweden duiken verkeersdrempels op, dus luchtvering is zo’n beetje een moeten als je echt laag wilt rijden.
Ik zei al eerder dat Nicke, de eigenaar van de 2JZ-geruilde Crown, nog een andere auto heeft die het vermelden waard is. Dit is zijn verbazingwekkende Toyota Celica met verwisselde motor, zittend op Work Meister CR01’s en vol met andere goodies van over de hele wereld.
Welke motor draait hij trouwens?
Kijk voorbij het Toyota-embleem en je ziet eigenlijk een Volvo T5R die nu 490whp pompt, ondersteund door een BMW-versnellingsbak. Wie wil hier een verhaal over zien?
Gedurende heel 2020 en tot deze zomer, de mensen bij Dual M-TV werkte samen met een organisatie genaamd Ellas Hjältar, die kinderen in moeilijke situaties helpt, om een Japanse auto aan te passen en weg te geven op Japdays. Door een klein bedrag te doneren (100 SEK, ongeveer US $ 11), deed je mee aan de loting voor deze unieke Mazda 323 uit 1987, aangepast met nieuwe wielen, nieuwe verf, een volledige motorverversing en een geweldige prestatie. geluidssysteem.
Nu, voordat iemand zegt dat ze een Supra of iets dergelijks hadden kunnen bouwen, was het de eerste keer dat het team dit deed, dus ze wisten niet wat ze konden verwachten. Zoals het oude gezegde luidt, kan het vanaf hier alleen maar beter worden. Het belangrijkste was echter dat het equivalent van ongeveer US $ 27K werd ingezameld voor de Ellas Hjältar-organisatie.
Er zijn al plannen voor Japdays 2022 op Mantorp Park, en je kunt erop rekenen dat ik erbij ben. Nu maar hopen dat de weergoden ons de volgende keer wat meer zonneschijn schenken.
Alen Haseta
Instagram: hazetaa
Galerij
creditSource link