Knockalla is een tempel van snelheid, een van de meest iconische stukken asfalt die Ierland te bieden heeft. Kom naar het Donegal Rally-weekend, de plaats komt tot leven met duizenden opgewonden toeschouwers die graag van de sfeer willen genieten. Deze keer is het echter rustig.
Het verkeer is beslist minder vuurspuwende rallywapens en meer campers en vakantiegangers. Maar beneden doemde een bekende vorm op, compleet met een koor van SR20-geluiden. Een paar ogenblikken is alles goed – de Nul7Four bende zijn allemaal hier.
De wereld is nu zo van aard dat de ‘staycation’-buzz in Ierland sterk is. Stel je voor al het plezier van naar het buitenland op vakantie gaan, maar dan een beetje duurder en meer kans op regen. Toch is een kans om gewoon te ontspannen al een gelukzaligheid op zich. Wis de agenda, vink de optie voor automatisch beantwoorden van afwezige e-mail aan en vertrek.
Sommigen kiezen voor de ontspanningsroute, genietend van rust en luxe. Ik heb moeite om lang stil te zitten; mijl na mijl van de open weg is wat mijn ziel beroert, en het noordwesten van Ierland, vooral Donegal, is de absolute hemel. Elke draai en draai in mijn Hyundai i30 N zorgt voor een beter zicht en een grotere glimlach.
Het roadtrip-avontuur van vorig jaar eindigde op 2.500 km, terwijl dit jaar een bescheiden 2.100 km werd afgelegd in de loop van twee weken. Dat de weg vermoeiend kan zijn, weet ik, dus het is belangrijk om hier en daar een kleine pauze te nemen.
Ik had op een avond rond die tijd een uur of twee te doden in Portsalon Liefde Eiland was op de tv, dus ik reikte naar een paar oude vrienden waarvan ik wist dat ze niet zouden teleurstellen.
De bemanning van Zero7Four bestaat uit een stel vrienden uit de meest noordelijke hoek van Donegal (zou je geloven dat het netnummer van Donegal 074 is…), zelf de meest noordelijke hoek van Ierland. Als het op auto’s aankomt, is er hier een enorme en diverse passie voor alles wat met JDM te maken heeft.
Ik ontmoette deze jongens voor het eerst in 2017, en het was geweldig om vier jaar later bij te praten en gewoon een avond door te brengen met plezier praten over onzin over auto’s. Nu we het er toch over hebben, ik dacht dat we eens zouden kijken wat er opdoemde…
de Elgrand
Met zo’n eclectische line-up is het moeilijk om te weten waar te beginnen, maar gezien de enorme fysieke omvang van Paul’s Nissan Elgrand, is het moeilijk te missen. Dit kan een JDM-familiedrager zijn, maar hij kwam natuurlijk met een VQ35DE V6 uit de fabriek – dezelfde motor die Nissan in de 350Z en V35 Skyline liet vallen.
Zittend op een set 19-inch Work Schwert SC4’s, een set aangepaste lippen voor en achter, evenals een carbon halfhoge spoiler, helpen deze Elgrand echt op te vallen, als het model hier niet zeldzaam genoeg was. Ierland al.
De MX-5
Bijna in de letterlijke schaduw van de Elgrand zitten was Shaun‘s Mazda MX-5. Shaun bouwde de NB in het begin van de jaren ’00 als een showauto, en in de loop van de Ierse lockdown slaagde hij erin hem op te sporen en terug te kopen van de laatste eigenaar. Nog indrukwekkender is het feit dat het door meerdere handen is gegaan sinds het 13 jaar geleden werd gebouwd, maar grotendeels trouw is gebleven aan de oorspronkelijke visie van Shaun.
De TRC GT Sports bodykit, een bepalend kenmerk van de tijd dat Shaun de MX-5 bouwde, wordt versterkt met aangepaste bumpers en een aangepaste achterdiffusor. De vleugel is van koolstofvezel en maakt de open roadster echt af.
De 18-inch 5Zigen Pro Racer GN+ wielen zijn echt een coole touch uit die tijd, maar zoals de serieuze aard van de met Sparco versierde cockpit laat zien, is dit een machine die nog steeds bedoeld is om mee te rijden. Upgrades van de ophanging omvatten Tein Super Street-schroefsets, terwijl een K&N-inductiekit en 5Zigen roestvrijstalen uitlaat de Mazda-motor helpen om gemakkelijk te ademen.
de skyline
Toen ik de Zero7Four-crew voor het eerst ontmoette in 2017, was een van hun opvallende auto’s: Rory‘s ER34 Skyline GT-T. De prachtige parelwitte verf fonkelde toen en doet dat nog steeds.
Vanuit elke hoek ziet deze machine er ongelooflijk uit, en zelfs op het Ierse platteland heeft hij de houding en stijl van iets dat je misschien geparkeerd aantreft bij Daikoku PA in Japan.
Zittend op een set gouden vlok 18-inch SSR Professor MS1’s, is de R34-sedan een showstopper, maar denk niet dat hij niet wordt gebruikt. Net als de rest van de bende is Rory niet bang om zijn Skyline goed te besturen.
Onder de motorkap zit de originele RB25DET Neo, een ongelooflijk krachtige setup, zelfs in voorraadvorm, waaraan een aangepaste intercooler en 3-inch HKS roestvrijstalen uitlaat zijn toegevoegd. Een HSD DualTech-schroefsetopstelling zorgt ervoor dat deze Skyline de eindeloze hobbels en toppen van Donegal-wegen aankan, terwijl een Cusco 2-way LSD de kracht naar de grond brengt.
Qua exterieur zijn er veel aangepaste details met dank aan Paul van Pro Fit Kits. Hoewel de voorlip een Uras GT1-item is, zijn de bevestigde canards eenmalig. Evenzo zijn de zijschortverlengingen en achterlippen op maat gemaakte items.
Binnenin zijn het de grootste hits van JDM met een Nardi-stuur en Defi-meters. Er zit zelfs een subtiel geïnstalleerde PlayStation 2 in de head-unit voor een klassieker NFS Underground stemming.
De sterretje
Terwijl de eerste drie machines doelgerichte straatauto’s zijn die zijn ontworpen voor een beetje pittig rijden – ik ga de Elgrand daarin (alleen) opnemen – de laatste is een beetje anders. Martin‘s KP61 Toyota Starlet is niet alleen een van de meest extreem uitziende straatauto’s in Ierland, het is ook een ongelooflijke baanauto. Het heeft jaren van drift en grip gezien, niet alleen in Mondello Park maar zelfs op de Nürburgring in 2019.
Dit is zeker geen trailerkoningin.
Sinds het in 1983 van de Toyota-productielijn rolde, is de Starlet geëvolueerd van een rondvlucht tot een vuurspuwend monster in Martin’s handen. Dit komt niet als een verrassing, aangezien hij Midnight AutoBody runt, dat de afgelopen jaren talloze ongelooflijke builds door de deuren heeft zien gaan.
Het eerste dat opvalt zijn de TRD N2-stijl bogen, op maat gemaakt in koolstofvezel, net als de achterdiffusor en raamlouvre. De voorbumper is een hergebruikt aftermarket AE86-item. Onder de carbon bogen – waarvan er een een schreeuwpijp ontspruit (daarover zo meer) – zit een set 15-inch Advan Oni-wielen.
Handling-upgrades omvatten BC Racing-schroefsets, TechnoToyTuning RCA’s en extra vergrendelingsarmen aan de voorkant, wat een uitgebalanceerde opstelling biedt voor zowel rondetijdjagen als power slides. De achterkant is voorzien van een compleet Nissan S-chassis-subframe en het soort upgrades dat je zou verwachten in een drift-spec 180SX.
De S13-link reikt echter verder dan de ophangingsgeometrie, want onder de lichtgewicht glasvezelkap van de Starlet zit een Nissan SR20DET, rechtstreeks opgetild uit Martin’s oude Silvia. Een Tomei ARMS-turbo op een Walton-spruitstuk, HKS externe wastegate, HKS metalen koppakking, GReddy-plenum, Nismo 555cc-injectoren en meer resulteren in een betrouwbare setup van 370 pk.
Voor een auto die duizenden kilometers op de weg heeft afgelegd sinds hij een paar jaar geleden werd gebouwd, is het duidelijk dat het interieur vooral voor het circuit is ontworpen. Een aangepaste rolkooi werd gebouwd in een toch al kleine ruimte, maar de toevoeging van deurstangen in NASCAR-stijl is een teken van hoe goed deze auto is gebouwd.
Het dashboard kan er tegelijkertijd bekend en misplaatst uitzien; dit 180SX-item is aangepast om te passen en vervolgens afgeroomd in koolstof. Andere interieuraanpassingen zijn onder meer Bride-stoelen, TAKATA Racing-harnasgordels en een hydraulische handrem.
Toen het daglicht echt begon te worden, waren er een paar minuten om de auto’s op de terugweg van Knockalla te fotograferen. Toen we afscheid namen, ging de Zero7Four-bende noordwaarts richting huis. Ik had nog maar zes dagen en 1.200 km verder te gaan in de tegenovergestelde richting. Vakantie kan zo ontspannend zijn.
Cian Donnellan
Instagram: Ciandon
Facebook: CianDonFotografie
Uitsnijruimtevloer
creditSource link