Sinds 2009 is VT Holdings de Japanse importeur voor Caterham Cars. De Japanners graven zelf een ouderwetse lichtgewicht Engelse roadster, de vorige Caterham 160 op instapniveau zou door VT zijn aangevraagd om aan de lokale vraag te voldoen. Eind maart van dit jaar kocht VT Holdings Caterham ronduit, niet alleen om de productstroom te waarborgen, maar ook om meer producten te krijgen die zijn afgestemd op de Japanse smaak. Zo hebben we de nieuwe Caterham 170, een vlieggewicht op instapniveau van slechts 440 kilogram (947 pond) in zijn lichtste 170 R-vorm. Het verdient de eer om de lichtste Caterham aller tijden te zijn, 50 kg (110 pond!) lichter dan de 160, en bovendien zijn de afmetingen iets kleiner geworden dankzij nieuwe voor- en achterspatborden over dunnere banden, waardoor de 170 voldoen aan de Japanse Kei-autovoorschriften.
Hun two-trim-assortiment begint met de 170 S, de relatief luxe versie, en eindigt met de presse-papier 170 R. Beide worden aangedreven door een nieuwe generatie van de 660 cc driecilinder Suzuki-turbomotor uit de 160, goed voor 84 pk en 86 pond-voet koppel. De resulterende 170 pk per Engelse “ton” levert de naam van het model op. Zoals je van een Caterham mag verwachten, moet je de lucht in gaan om het maximale vermogen te bereiken, alle paarden hebben pas losgelaten bij 6.500 tpm, en het koppel piekt bij 4.000 tpm. Een handgeschakelde vijfversnellingsbak stuurt de achterwielen aan. Daarover gesproken, rollend materieel is 14-inchers op 155-sectie Avon ZTZ-banden vooraan met schijfremmen, 165-secties achteraan met trommels. De 170 R zal 60 mijl per uur bereiken in 6,9 seconden en maximaal 105 mijl per uur.
De 170 S heeft een volledige voorruit, verstelbare lederen stoelen, deuren, dak, tapijten en een verwarming, die in het Caterham-woordenboek als weelde worden gedefinieerd. De 170 R wil alle hardcore, swaps in luchtdeflectors, vaste bakken en een koolstofvezel instrumentenpaneel. Om aan zijn trackierkarakter te voldoen, is er een vierpuntsgordel, Momo-stuur, een in hoogte verstelbare vering en een sperdifferentieel op de actieve achteras ter vervanging van het open differentieel in de S.
Kies ervoor om Caterham zelf te bouwen, de 170 S kost je £ 22.990 ($ 30.100 US) in het VK, of je kunt Caterham £ 2.395 ($ 3.276 US) betalen om het voor je samen te stellen. De 170 R kost nog eens £ 1.000 ($ 1.368 US) om minder te krijgen, wat de manier is om lichtheid toe te voegen. Recensies van de 170 line-up neigen naar de S als de beste balans tussen opofferingen en gegiechel. We reden in een van de door Ford aangedreven Caterhams en vonden het een voertuig dat bevestigt dat je niet weet hoeveel zintuigen je hebt totdat ze allemaal worden gekieteld en belast, dus je kunt waarschijnlijk niet fout gaan met een van beide 170.
Gerelateerde video: