Op de ochtend van de Juicebox BBQ had ik niet veel hoop op een grote opkomst. Zelfs voor Ierse begrippen was het weer bijzonder ellendig.
Over het algemeen hebben we hier geen hoge verwachtingen van mooie dagen, maar de zondvloed van zondagochtend was behoorlijk ruw. Het was dat vervelende, aanhoudende soort regen waar niemand buiten wil zijn. Er was waarschijnlijk een zekere mate van ironie dat de oorspronkelijke datum voor het evenement (de vorige zondag) was uitgesteld omdat de voorspelling een schok had voorspeld. Meestal bleek die dag dan ook best leuk te zijn.
De Juicebox-crew geeft normaal gesproken niet veel aandacht aan hun evenement, en de editie van dit jaar was geen uitzondering. Slechts vijf dagen van tevoren gingen de uitnodigingen de deur uit om mensen te selecteren. Daar zijn goede redenen voor, met als belangrijkste een beperkte fysieke ruimte. Ik ben bang om te denken hoeveel kon komen opdagen als het evenement zelfs een paar weken van tevoren publiekelijk werd gepromoot.
De andere reden is een kwaliteitscontrole. De Juicebox BBQ heeft al snel de reputatie opgebouwd de beste van Ierland op één plek te verzamelen. Er is echter geen sprake van snobisme en er is ook geen selectieproces. Het is een eenvoudig genoeg systeem om mensen met goede auto’s uit te nodigen en hen te vragen iedereen die ze kennen met goede auto’s uit te nodigen. Het is briljant zelfcontrolerend, en het werkt.
Maar toen ik uit de regen in de deuropening naar de Flipsideauto-garage van Philip ‘Flip’ Morrissey stond, voelde ik me nog steeds niet zeker. Aan de positieve kant, ik kon in ieder geval genieten van Rob Dunphy’s Mitsubishi Colt Ralliart Version-R.
Het ding aan de Juicebox BBQ, en wat hem echt speciaal maakt, is dat het een evenement is dat volledig wordt gemotiveerd door passie. Er is geen toegangsprijs, er zijn geen handelsstalletjes en het is het enige auto-evenement dat ik ken waar de gastheren gratis eten en drinken aanbieden. Zelfs de locatie wordt vriendelijk aangeboden door een lokaal bedrijf, die op de vrijdagavond van tevoren hun best doen om de ruimte voor de gelegenheid opnieuw in te delen. Ze hebben hier niets aan, maar helpen toch. Ook de eigenaren van het bedrijventerrein geven hun goedkeuring.
In een wereld waar autoliefhebbers en georganiseerde ontmoetingen steeds meer van elkaar vervreemd raken (en sommigen zouden dat terecht zeggen op basis van het gedrag van enkelen), laat de Juicebox BBQ zien hoe het kan en moet. Het gaat om respect en een oprechte passie voor auto’s.
Omdat het erf van voor tot achter gevuld is, zijn vroege aankomsten geen verrassing. Er is geen speciale behandeling, behalve de lokale jongens die over het algemeen het dichtst bij de barbecue parkeren.
De vroege rush was verwacht, maar ik was er nog steeds niet van overtuigd dat dit een volgepakte gelegenheid zou worden zoals bij eerdere Juicebox BBQ’s. Zoals vaste lezers zullen getuigen, heb ik het vaak bij het verkeerde eind en ook dit was geen uitzondering.
De gestage stroom auto’s ging een paar uur vrijwel onafgebroken door, waarbij het grote erf en de overloop tussen de stapels hout werd ingepakt. Ik kan alleen maar toevoegen dat ik het grootste respect heb voor iedereen die zondagochtend wakker werd, uit het raam keek en toch besloot in de auto te stappen en naar het evenement te rijden.
Net als in Ierland, terwijl het evenement openstond voor alle merken en modellen, leunde het sterk op die enthousiastelingen van een Japanse overtuiging. Dit zou grotendeels te maken hebben met de primaire focus van Juicebox’s inhoud en YouTube video’s, en de eigen obsessie van de jongens (op zijn zachtst gezegd) voor Japanse auto’s. Ik heb hier geen enkel probleem mee.
Ik heb altijd genoten van de Japanse autocultuur en ik geniet echt van de Ierse interpretatie ervan. Er is duidelijk veel liefde voor de Japanse benadering van modificaties en tuning eind jaren ’90 en begin jaren ’00.
Voor het grootste deel is het bijna allemaal gericht op het bouwen van auto’s om te rijden. Vaker wel dan niet, zijn het huisbouwwerken met zorgvuldige aandacht voor geselecteerde, legitieme, periode-correcte onderdelen. Het zou me niet verbazen als ik dat zou horen Yahoo! Veilingen Japan is een van de meest bezochte sites van Ierse ISP’s.
Let wel, het is niet allemaal Japans. Hoewel het Duitse spul in de minderheid was, waren de aanwezige voorbeelden zeker het bekijken waard. Deze brede B5 Audi S4 on air was een bijzondere favoriet van mij.
Ons eigen Cian Donnellan was de enige Franse autobezitter, maar zijn fantastische Peugeot 106 Rallye kreeg evenveel aandacht van anderen als elke andere aanwezige auto.
Het was de eerste keer dat ik veel mensen zag die ik ken in bijna twee jaar, en daarmee kwamen een aantal nieuwe builds.
Het was verdomd geweldig om met iedereen bij te praten, ook al betekende het misschien niet zoveel schieten als ik had gewild. De Juicebox BBQ is een relatief kort evenement, en is een van die evenementen waar je graag de tijd zou willen stoppen om alles echt te waarderen. Ik weet zeker dat het iets is waar de meeste fotografen zich mee kunnen identificeren.
Wat vaak ter sprake kwam, was hoeveel er de afgelopen jaren is veranderd met betrekking tot voertuigwaarden. De overgrote meerderheid van de aanwezige auto’s zou zijn gekocht toen ze een fractie waard waren van wat ze nu zijn. Voor het grootste deel zijn toekomstige waarden niet relevant voor veel van deze eigenaren, aangezien wederverkoop niet de reden is waarom ze hun auto’s hebben gekocht en gebouwd.
Hoe dit de zaken echter heeft veranderd, is dat traditioneel, waar je misschien een voltooide projectauto zou verkopen en een nieuwe zou beginnen, veel meer mensen hun auto terug naar het begin brengen en een andere benadering proberen met exact hetzelfde chassis. Of dit een goede of slechte zaak is, is niet relevant, maar ik denk dat we in de toekomst een aantal interessante takes zullen zien, samen met auto’s die vanaf de eerste keer naar een hogere standaard worden gebouwd met het voordeel van achteraf.
Nadat 200 hamburgers over de grille waren gepasseerd en in de handen van enthousiaste gasten kwamen (ik kan het ze niet kwalijk nemen, ze waren weer fantastisch) begonnen de auto’s begrijpelijkerwijs een beetje uit te dunnen, zelfs als de regen afnam.
Het was geen slechte zaak, want het gaf je de kans om de auto’s die overbleven van dichterbij te bekijken. Deze Civic vloog zo ver onder de radar dat hij buiten het evenement geparkeerd had kunnen worden. Ik moet de registratie onthouden, zodat ik op een dag niet overrompeld word op straat…
Met het afnemende energieniveau (het waren op dit moment een paar lange dagen), besloot mijn vriend Ronan Hickey me (per ongeluk) op te vrolijken door de ultieme fout van de VW-eigenaar te maken om het raam te openen terwijl er water op het dak staat.
Als je het weet, weet je het.
Ja, ik heb nog een opname van Haboe, maar alleen omdat hij geparkeerd stond naast een van mijn favoriete Mitsubishi Lancer Evolution IX-wagens aller tijden. Je kunt die functie lezen hier.
Voor een dag die eruitzag alsof het een wash-out zou worden (en dat zou eigenlijk ook zo moeten zijn), werd het de drukste Juicebox BBQ tot nu toe. Vanuit mijn eigen perspectief was het precies wat nodig was na de laatste paar jaar en ons onvermogen om persoonlijk van auto’s te genieten.
Ik weet dat sommigen nog steeds vastzitten in lockdowns en/of worden beperkt door beperkingen, maar laat me je vertellen dat het wachten de moeite waard is. Ik denk niet dat ik dit ooit nog als vanzelfsprekend zal beschouwen.
Paddy McGrath
Instagram: pmcgphotos
Twitter: pmcgphotos
paddy@speedhunters.com
creditSource link