Eenvoudig, schoon, functioneel: de 2JZ Cressida van een fabrikant

Hoe vaak heb je niet naar een auto gekeken, het vakmanschap van verschillende componenten bewonderd en bij jezelf gedacht: ‘Ik vraag me af hoe het persoonlijke voertuig van de fabrikant eruitziet?’ Het zou waarschijnlijk een leuk formaat zijn voor toekomstige functies.

De beste fabrikant met wie ik ooit heb gewerkt, is Billy Freed, die samen met zijn broer Ben eigenaar en exploitant is Bevrijde techniek. Billy was verantwoordelijk voor het fabriceren van de titanium kop en uitlaat, radiator, lijkwade, koelvloeistofleidingen, wervelpot, stuurbekrachtigingsreservoir en vloeistofleidingen op mijn lange termijn Z31-project.

Yota-brug6

Hoewel Freed Engineering misschien het meest bekend staat om hun Supra-builds, gaat het net zo goed om Toyota 2JZ-swaps op andere platforms. De gebroeders Freed zijn hier al meer dan tien jaar mee bezig.

“Hoewel we dol zijn op de MKIV Supra en er veel van onze afgelopen 11 jaar van zaken en passie voor het bouwen van auto’s aan te danken hebben, is een groot deel van wat we doen JZ-wissels in andere chassis,” zegt Billy. “Ben had een 2JZ S14 en ik had een 1JZ S13 coupé als onze eerste grote geruilde auto’s meer dan tien jaar geleden. Sindsdien hebben we een behoorlijk aantal excentrieke JZ-aangedreven auto’s gemaakt, dus het is niets nieuws voor ons.”

Hoewel Billy een MkIV Supra bezit – een project dat hij aan het opzetten is voor racen over een halve mijl – is het een van deze andere auto’s die we vandaag van naderbij gaan bekijken. Specifiek, Billy’s 1989 Toyota MX83 Cressida, die hij de afgelopen zeven jaar in bezit heeft gehad. Maar waarom dit platform in de eerste plaats?

Yota-3

“Ik had een zilveren MX83 Cressida met geslepen veren en Q45-wielen toen ik jonger was, die ik doelloos rondreed terwijl ik Danzig en Mercyful Fate-cassettebanden straalde. Destijds had ik wat andere projecten, dus ik kon er niet mee doen wat ik echt wilde, maar sindsdien ben ik dol op deze auto’s. Op een dag, zeven jaar geleden, kwam mijn broer Ben naar de winkel met deze op de trailer. Het had een heel ruwe voorraad 1JZ-ruil en de voorkant was tegen een boom gebotst of zoiets. Hij kocht het om de R154 . te rukken [transmission] uit en schroot, maar ik wist dat ik het moest redden. Ik wilde een auto bouwen die alle onderdelen gebruikte die we normaal gesproken gebruiken bij milde klantbuilds. Ik wilde dat het de vrijdagavondtest en deuntjes zou kunnen halen, dagen zou kunnen driften in Club Loose en elke dag op straat zou kunnen cruisen “.

Het doet me plezier dat Billy voor zijn project een alledaagse sedan heeft gekozen, want hoezeer ik iets cools met vier wielen ook kan waarderen, underdog-builds zijn mijn favoriet.

Yota-brug13
Yota-2

Het eerste dat opvalt, is de JZX81 Chaser front-end conversie die ongelooflijk goed past bij het uiterlijk van de auto. Een SerialNine Type II bodykit, kofferbakvleugel, mistlampkit en een OEM JX81-stijl dakvleugel geven de Cressida een echt agressieve en doelgerichte look die je aandacht trekt zonder overdreven te zijn. De carrosserie en de lak werden behandeld door Matt bij Hustleworx en de kleur is parelwit van Porsche. De afwerking zijn Enkei RPF1-wielen in 18×9-inch en 18×10.5-inch uitvoeringen.

Yota-brug8

Met het brede scala aan toepassingen dat Billy voor deze auto heeft bedoeld, zijn de motor- en chassismods vrij uitgebreid, maar moesten ze ook betrouwbaar zijn. De auto zit verlaagd op BC Racing-schroefsets, terwijl het achterste subframe is aangepast met bedieningsarmen en subframe-bussen door SerialNine. Om de lagere rijhoogte en agressieve camber te compenseren, voegde Billy negatieve camber roll center-afstellers en aangepaste fusees toe. Vooraan is een MX73-stuurhuis gemonteerd en achteraan wordt de banden via een JZA80 2-way LSD van stroom voorzien. Om de auto te stoppen, installeerde Billy een set Z32-remklauwen vooraan gecombineerd met Z33-rotors en Hawk HPS-remblokken. De achterkant is geüpgraded met een Xcessive tweede remklauwset die wordt bediend met een ASD hydraulische e-rem.

Yota-brug14

Onder de motorkap is een 2JZ-GTE onderkant gekoppeld aan een 1JZ niet-VVTi kop. De kleppentrein bestaat uit Titan 272-graden nokken die zijn aangepast voor de 1JZ-kop, samen met Supertech dubbele klepveren en houders. Boost wordt naar de 2J gedwongen door een BorgWarner S361SXE-turbo met een Precision 46 mm wastegate; brandstof wordt gevoed via een Big Daddy-rail en FIC 1.350cc-injectoren die worden gereguleerd door een AEM FPR. Uitlaatgassen worden afgevoerd via een 4-inch turbo-back roestvrijstalen uitlaat met een Freed 4-inch titanium uitlaatdemper. Ten slotte is de motorruimte voorzien van een op maat gemaakt verborgen airconditioningsysteem voor de hete maanden.

Billy’s broer en zakenpartner Ben heeft de kabelboom voor een AEM Infinity ECU op maat gemaakt, met daaropvolgend een flex-fuel tune van Jason Hunt. Het vermogen wordt overgebracht via een AR-5-transmissie met Marlin Crawler-upgradekit en een Southbend stage 3-koppeling.

Yota-brug22

Het uitstekende bordeauxrode interieur uit de jaren 80 is vrij schaars, maar is voorzien van een Grip Royal-stuur, de eerder genoemde e-brake, een Sparco EVO II-stoel, op maat gemaakte harnasstang en G-Force harnasgordels.

Yota-brug17

Ik moest Billy vragen naar zijn mening over het bouwen van een projectauto voor zichzelf terwijl hij dit voor de kost deed. “Het is veel te gemakkelijk om je te laten meeslepen door de stress van de winkel en aan het eind van de dag gewoon naar huis te willen, maar ik vertel iedereen altijd hoe belangrijk het is om er gewoon een voor jezelf te hebben. Deze auto heeft me zo veel goede vrienden en ervaringen opgeleverd die ik nooit zal vergeten.” hij zegt.

Yota-8

Toen ik zei hoe ik van plan was deze functie te benaderen, had Billy dit te zeggen: ‘Iedereen gaat er altijd van uit dat wanneer ze de persoonlijke auto van de fabrikant gaan bekijken, deze helemaal te gek zal zijn. Maar eerlijk gezegd, of het nu om onze eigen auto’s of die van onze klanten gaat, we proberen het echt zo eenvoudig mogelijk te houden. Schoon en functioneel levert altijd het beste resultaat op.”

Yota-brug2
Yota-5

Billy en ik hebben het soms over muziek, omdat we een beetje dezelfde smaak hebben. Ik ben misschien ook een van de weinige anderen die van Japanse auto’s houdt en weet wie King Diamond is. “Iedereen lacht altijd om mijn King Diamond-sticker [on the rear window], zegt Billy. Muziek is altijd een grote inspiratiebron voor mij geweest. Het heeft me altijd op de been gehouden en me gemotiveerd in mijn werk, het heeft me zelfs geholpen om te leren lassen, waarvan de meeste mensen denken dat ik een grapje maak. Je moet een bepaald niveau van ledemaatonafhankelijkheid leren tijdens het lassen en ik had al jaren een voorsprong met drummen. Ik hou ook echt gewoon van King Diamond en ik denk dat het deze auto voor mij samenvat.”

Yota-garage2

De Cressida en de eerder genoemde MkIV Supra zijn ook niet de enige voertuigen in Billy’s projectstal. Hij heeft ook 1993 Toyota JZX90 Mark II drift-auto, 1972 W108 Mercedes-Benz 280 SEL cruiser, een 2JZ-verwisselde 1991 Nissan Z32 300ZX, en zelfs een 1979 Harley-Davidson Shovelhead lowrider. Misschien zien we er in de nabije toekomst zelfs een paar op Speedhunters.

Brandon Miller
Instagram: rvae38

Billy bedankt: “Aan al mijn Cressida- en X-chassis-vrienden, de jongens van Club Loose NJ, iedereen bij SerialNine, Norm bij JRP, Matt Pratt van Hustleworx en het Freed-team – Ben, Chris, Bryan, Jason, Danny en Kevin.”

creditSource link

We zullen blij zijn om uw mening te zien

Leave a reply

Ikwilnaft
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart