Een ton plezier op Hero Sinoi Circuit

Hoe langer ik in Japan ben, hoe meer ik me aangetrokken voel tot kleinere, lokale racecircuits dan de grote namen zoals Fuji Speedway of Suzuka Circuit.

Ik heb niets tegen de grotere circuits, maar er is iets speciaals aan deze kleinere faciliteiten. Tracks zoals Mobora Circuit en Sports Land Yamanashi hebben allemaal een grassroots-vibe. Je kunt zien dat het voor de meesten niet het doel is om een ​​nieuwe persoonlijke beste rondetijd neer te zetten of het baanrecord te verbreken – het gaat gewoon om plezier hebben.

Dat gevoel van plezier en genieten van autosport met je vrienden en andere gelijkgestemden is precies het uitgangspunt achter de ‘One Ton Challenge’. Voordat ik daar echter op inga, een klein beetje over Hero Sinoi Circuit.

Ron_Celestine_Speedhunters_Hero_Sinoi_Circuit_1
Ron_Celestine_Speedhunters_Hatano_HeroShinoiCircut_Honda_Civic_2

Hero Sinoi ligt op ongeveer 20 minuten afstand van Nikko Circuit en is een 1,35 km lang, sprintachtig circuit dat enigszins verborgen is voor de buitenwereld. Net als Sports Land Yamanashi, wordt Hero Sinoi Circuit omgeven door bos, waardoor het een zeer schilderachtige achtergrond heeft. Dat gezegd hebbende, met vrijwel geen uitloopgebieden, wil je het hier niet verkeerd doen op snelheid.

Ron_Celestine_Speedhunters_Hatano_HeroShinoiCircut_Toyota_YarisGR_2

Hoewel kort van lengte, heeft de baanlay-out een echte stoer voelen, wat alleen maar bijdraagt ​​aan de sfeer van de basis. Snel stromende secties, haarspeldbochten en hoogteverschillen zorgen voor een leuke en spannende uitdaging voor chauffeurs.

1_Ron_Celestine_Speedhunters_Hatano_HeroShinoiCircut_Lancia_Delta_5n

Dus waarom was ik hier? Als je terugdenkt aan vorige maand, je herinnert je misschien mijn roadtrip naar Hero Sinoi Circuit waar ik was gepland om de jongens van Cars Hatano in te halen en te zien hoe ze hun wilde Delta Fenice 105-project afschudden. Maar er was nog iets anders aan de hand op deze privé circuitdag dat een nadere beschouwing rechtvaardigde.

Ron_Celestine_Speedhunters_Hatano_HeroShinoiCircut_Fiat_Punto_5

De One Ton Challenge wordt geleid door Hatano Masato, tevens projectleider van Lancia. Zoals de naam van het evenement al doet vermoeden, moeten auto’s om in aanmerking te komen minder dan een ton (1.000 kg) wegen. Ze mogen ook niet meer dan 100 pk onder de motorkap hebben.

Ron_Celestine_Speedhunters_Hatano_HeroShinoiCircut_Fiat_Punto_VW_Beat
Ron_Celestine_Speedhunters_Hatano_HeroShinoiCircut_Honda_Beat_2

Het idee is dat One Ton Challenge-auto’s niet te veel mogen kosten en ook niet te moeilijk moeten zijn om vervangende onderdelen te vinden. Dit maakt eigenlijk de typische kei sportwagen niet de meest ideale keuze, aangezien de waarden in de loop der jaren zijn gestegen en onderdelen moeilijk te vinden zijn. Dat schrikt sommigen niet af, zoals de eigenaar van deze Honda Beat.

De tweede generatie Fiat Punto past echter perfect bij de opdracht.

Voordat de groep ze begon te verzamelen, kon je een van deze Punto’s kopen voor slechts ¥ 150.000 (ongeveer US $ 1.500), dus de inkoopprijs was zeer betaalbaar. Hoewel motoren, differentiëlen en ECU’s op voorraad moeten blijven en banden beperkt zijn tot de maat 195/50R15, kunnen er enkele wijzigingen worden aangebracht voor de One Ton Challenge. Zaken als het vervangen van de inlaat, uitlaat, ophanging en remmen. De meeste concurrenten zullen ook het interieur van hun auto strippen en veiligheidsvoorzieningen toevoegen, zoals een rolkooi en harnas.

Ron_Celestine_Speedhunters_Hatano_HeroShinoiCircut_Fiat_Punto_7

De enige andere regels zijn om plezier te hebben, veilig te zijn en je vaardigheden als chauffeur de rest van het woord te laten doen.

Hier is een video van een One Ton Challenge-race eerder dit jaar, die fantastisch werk levert en niet alleen de baanlay-out van het Hero Sinoi Circuit laat zien, maar ook het soort wiel-aan-wiel-actie dat je kunt krijgen met deze kleine Fiats. Let echter niet op de muziek.

Als je het aan de video niet kon zien, houden de stuurprogramma’s op geen enkele manier tegen. Oliepannen hebben de neiging om niet lang mee te gaan en af ​​en toe gebeurt er een ‘liefdeskraan’ in het heetst van de strijd.

Niemand wist precies waarom, maar op het evenement was ik aanwezig bij een Punto’s scharnier van de bestuurdersdeur die eraf was geschoren. Als ik een gokker was, zou ik zeggen dat herhaalde sprongen over de rode en witte rommelstroken van de baan de storing veroorzaakten.

Ron_Celestine_Speedhunters_Hatano_HeroShinoiCircut_Fiat_Punto_9

Er is iets aan het rijden met goedkope auto’s tot de absolute limiet (en daarbuiten in veel gevallen) zonder enige zorg in de wereld, allemaal in het streven om je medebestuurder te verslaan met een echt leuke en opwindende ervaring. Op een nummer als Hero Sinoi is het nog beter. Ik vraag me af of ik de volgende keer iemand kan overhalen om mij te laten rijden…

Ron Celestine
Instagram: celestinefotografie

Ron_Celestine_Speedhunters_Hatano_HeroShinoiCircut_Toyota_YarisGR_3
Ron_Celestine_Speedhunters_Hatano_HeroShinoiCircut_Fiat_Festa
Ron_Celestine_Speedhunters_Hatano_HeroShinoiCircut_Lancia
Ron_Celestine_Speedhunters_Hatano_HeroShinoiCircut_Honda_NSX_2

creditSource link

We zullen blij zijn om uw mening te zien

Leave a reply

Ikwilnaft
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart